неделя, 12 февруари 2012 г.

Промените в закона за потребителския кредит „удрят бизнеса на заложните къщи” ?!?!?!?!?

От доста време не съм споменавал в статиите си некадърността и некомпетентността на една значителна част от българските журналисти. Повод отново да пиша за тия пишещи палячовци е  публикация във вестник „Стандарт” носещо гръмкото и предполагащо се сензационно, а значи и продаващо заглавие „Удрят бизнеса на заложните къщи”. По драматизъм и ефектност едва ли подобно заглавие отстъпва на тези за започваща война...........

Но да се върна на темата за тоталната неграмотност по темата за която пише на г-а или г-ца Катерина Иванова. Първата мисъл, която идва на човек прочитайки заглавието, е че има някакви законови промени в Наредбата за дейността на заложните къщи, но за най-голяма изненада изчитайки новината името заложна къща не се среща никъде другаде освен в заглавието.  Новината касае промени в Закона за потребителския кредит, касаещ в огромна степен кредитите от финансови институции, които както съм писал и преди са поне 2-3 пъти по-скъпи от тези на заложните къщи. Тези промени не засягат в никаква степен заложните къщи, по една единствена и много ясна причина: 

Дейността на заложните  къщи не попада под действието на този закон. Дори изрично в своя чл. 4. т. 11. Закона за потребителския кредит, че разпоредбите му не се прилагат за “договори за кредит, при сключването на които потребителят се задължава да предостави като обезпечение вещ за съхранение при кредитора и при които отговорността на потребителя е строго ограничена до предоставената вещ”. Или с други думи, паричните заеми срещу залог на движима вещ отпускани от заложни къщи са извън сферата на приложение на този нормативен акт.

Така, след като се изясни, че това не касае заложните къщи мен повече ме вълнува въпроса за това, защо в заглавието на новината са споменати именно те? Има няколко възможности. Първата е авторката в търсене на сензация и поради неразработване на темата в дълбочина да е драснала заложни къщи в заглавието, просто за да наблегне на евтината сензация. А както журналята /названието журналист е неуместно за по-голямата част от „пишещите братя”/ много добре знаят думите „заложна къща” събуждат интереса на читателя защото са гаранция за скандал, сензация, престъпление, измама и т.н. И какво се оказва когато един човек прочете статията остава с впечатлението, че заложните къщи ще бъдат ударени от закон, и вече няма да отпускат кредит при 600% лихва. Вместо да назоват истинските кожодери, а именно финансовите институции отпускащи бързи кредити, за такива се обявяват заложните къщи. Втората възможност е това внушение да е било отправено нарочно, което е вероятно предвид поръчковия характер на българските медии, но може да си е и резултат на засилващата се тенденция на жълто, неграмотно писане в родната преса.

Без значение обаче от причините това е поредното доказателство за ниското качество на работа на българските медии, в които новините не се проверяват, а се крадат, препечатват, скълъпват и каквото и да бъде публикувано, то цели само и единствено манипулиране на обществено мнение.